Virtuele modelspoorclub De Locloods

Weatheren: verweren met krijt

06-05-2021

Een heel goedkope en eenvoudig toepasbare techniek is het verweren met krijt. Het grote voordeel is dat dit niet permanent hoeft te zijn. Met andere woorden: je brengt dit vandaag aan op je nieuwe loc en volgende week kuis je dit heel eenvoudig af. Eigenlijk kan je verweren met krijt onder het dry-brushen onderbrengen. We proberen jullie vandaag op weg te helpen aan de hand van enkele heel eenvoudige voorbeelden.


Benodigdheden

We noemen het krijtjes, maar eigenlijk zijn het wasco's (of toch wat wij wasco's noemden vroeger) of pastelkrijtjes. Opgelet: je dient hiervoor steeds de drogere variant te hebben. Schoolkrijt is ook niet het juiste materiaal. Ikzelf gebruik deze van Conté.

Conté Carrés
Conté Carrés

Zulke setjes kosten doorgaans rond de €12. Je kan ze bij verschillende winkels ook los kopen aan iets meer dan €1,5 het stuk. Met een 4-tal kleuren ben je eigenlijk al vertrokken.

Naast de pastelkrijtjes, heb je ook nog een stukje een stukje schuurpapier, een cutter-mes, een (leeg) potje, enkele penselen en een maquillage-borstel nodig. En uiteraard een model om te gaan verweren.

Mijn materiaal, klaar om van start te gaan.
Mijn materiaal, klaar om van start te gaan.

Enkele kleine voorbereidingen

Alvorens we starten, is het misschien wel handig om te melden dat je best iets als ondergrond legt om op te werken. Het fijne stof kruipt namelijk overal tussen en geeft (uiteraard) ook kleur af. Ik gebruikte voor deze test een een groot stuk onderlegger (bureaublad onderlegger).

Het model dat ik ga bewerken maak ik ook proper met een licht vochtig doekje (huishoudpapier natmaken, lukt ook). Dit vooral om het huiselijk stof van het model weg te nemen.

Raspen/schuren/verzamelen

Tijd om poeder te maken! Ikzelf koos voor een mengeling van heel fijn en fijn poeder. Waarom? Heel simpel, het heel fijne zal er voor zorgen dat het lijkt dat het stofferig is, het iets minder fijne geeft meer het effect van vlekken.

Om het heel fijn poeder te maken ga ik zachtjes met een gekozen kleurt (ik kies in bruin en zwart) over het schuurpapier. Dit hou ik boven het dekseltje van het potje dat ik ga gebruiken om alles later in te bewaren.

Vervolgens ga ik met mijn cutter-mes, bijna rakelings over de hoeken van het witte pastelkrijt en doe deze ook in het deksel. Je kan best per kleur een apart potje nemen...

Aanbrengen en open borstelen


Voor het aanbrengen van het krijtpoeder, zijn er verschillende mogelijkheden. Gemakshalve noem ik ze nu droog-op-nat en droog-op-droog.

Bij droog-op-nat gaan we een klein beetje vocht aanbrengen op het model. Dit moet echt maar een heel klein beetje zijn... genoeg om het poeder te laten p(l)akken. Je kan dit ook doen na aanbrengen van een verflaag. Na het uitdrogen (enkele secondjes later dus al), wrijf je de rest open met de maquillage-borstel. In de randjes kan je dan met een fijn borsteltje het krijt beter inwrijven.

Bij droog-op-droog gaan we het poeder heel zacht opborstelen met met een grote zachte borstel op het droog oppervlak.
De kunst is nu om juist op de plekken waar veel "afdruip", olie, roet of roest is deze gelijkmatig aan te brengen. Hiervoor helpen altijd heel duidelijke foto's uit het echte leven. Internet staat er gelukkig vol van.

Hieronder mijn eerste probeersel... niet geslaagd. Gelukkig kan ik het gewoon terug afvegen met een vod of huishoudpapier.

Ik had eerst zelf een beetje gespeeld op een open wagon. Deze vond ik zelf niet zo heel goed gelukt. Maar op de DHG500 was het resultaat dan wel weer een pak beter. Ok, er is nog nood aan meer detail. Maar ook hier geldt: Less is more. Ik vond vooral de aspotten zeer geslaagd. Deze loc heeft in mijn verbeelding tijdens een droge zomer, een sleep getrokken aan een bouwwerf. Vandaar het stof en vuil. De roosters zien iets of wat zwart van het roet en aan de motorkap kan je duidelijk sporen zien van olie.

Afwerking

Opgelet: indien je deze afwerking permanent wenst te behouden, dan kan je deze best overspuiten met haarlak (kleeft wel enorm) of met matte vernis (in spuitbus of met de airbrush).

Vallejo matte vernis in spuitbus
Vallejo matte vernis in spuitbus

Wens je dit niet permanent te "fixeren", dan laat je het zoals het is. Het krijt blijft relatief goed plakken. Wel opletten als je de loc of wagon vastneemt... er zal altijd een beetje aan de vingers blijven kleven.

Bewaren van de restjes stof

De overschotjes heb ik heel voorzichtig bij elkaar geveegd en in een proper en vooral droog potje gekapt. Dit kan ik dan bewaren om mijn latere probeerseltjes mee uit te voeren.

Ik probeer in de loop van volgende week nog een loc of wagon te verweren en beter foto's te nemen. Ik zal deze op het forum posten. Ik moet eerlijkheidshalve, schoorvoetend toegeven dat ik de gemaakt foto's van het verweren zelf heb verknoeid. Maar ik beloof dat ik dit zeker nog zal aanvullen. Ter compensatie alvast deze mooie foto's van een locomotief met wagon, verweerd door ons medelid Kris.

Tot slot...

Zoals steeds, proberen, proberen en proberen. Het leuke is dat je met deze manier van werken zoveel kan herbeginnen als je zelf wenst. Ik zou zeggen: ga aan de slag en post er zeker iets van op ons forum. Of misschien heb je nog een goede tip of trick? Laat het ons zeker weten!


Sven Vandersmissen

Auteur/ "Big Chief"

Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin