Virtuele modelspoorclub De Locloods

Wat loopt er verkeerd met onze hobby?

01-02-2020

Ik las zojuist een bericht op mijn favoriete forum, dat ditzelfde forum niet meer "bruist". Er werden meerdere reden aangehaald en als ik er verder over nadenk... er loopt wel het één en ander verkeerd.

Misvattingen

Een veel voorkomende misvatting is deze dat onze hobby er eentje is voor "oudere mannen". Als je aan een buitenstaander vraagt aan wie zij denken dat onze hobby nog uitoefent, dan teken ze spontaan het beeld van een oude, asociale, rijke, alleenwonende man van boven de 60. Niets is natuurlijk minder waar, alhoewel ik ook op leeftijd begin te komen, dat ik misschien wat asociaal ben... maar rijk en alleen-wondend? Nee helaas niet :-)

Maar van waar dan deze niet zo positieve opvatting? Logisch toch? We krijgen onze jeugd niet meer aan de hobby. Waardoor het lijkt dat het enkel, ouder of op leeftijd zijne venten zijn die met treintjes spelen. Maar waarom dan zo weinig jeugd? Deels door de vele nieuwe technologieën (Smartphone, tablet,...), de drukke agenda (als ik zie hoeveel maal mijn kinderen per week op en af moeten naar een sportclub of jeugdbeweging en dit naast hun studies: ik rij soms een ganse zaterdag van 9u tot 16u op en af) en laat ons eerlijk zijn... een toch wel heel geworden vrijetijdsbesteding. De tijd dat je een setje op de rommelmarkt kocht voor 50 Bfr. (ongeveer €1,25) is al heel lang voorbij.

Dus zeggen dat onze hobby mee aan het vergrijzen is, is volgens mij een understatement.

Oplossingen

Zijn er die dan? Ja en nee: menig modelbouwclub heeft een activiteitennamiddag voor jongeren. Hier laten ze jongeren, zowel jongens als meisjes, de mogelijkheid om zelf mee te werken aan een baan binnen de club, mits de correcte begeleiding... mooi toch. Opa die zijn kleinkind op weg helpt met de hobby! (ja lap... Opa). Ze leren er boompjes maken, modellen verweren, huisje bouwen en soms een klein stukje basis-elektronica. Je leest het nu zelf: voor menig jonge lui, om het met hun eigen woorden te zeggen: "Saai". De tijden zijn weldegelijk veranderd.
Maar wat kunnen we dan wel doen. Laat ons misschien zelf al eens proberen om de interesse aan te wakkeren, vanuit onze eigen kennis van zaken. Ik laat mijn kinderen (ze zijn momenteel 9, 11 en 12... de jongste een jongen, de 2 oudste zijn meisjes) zelf meekijken en spelen. Je leest het goed SPELEN! Spelen met een locomotief van €300? Diene Sven is op zijn koppeke gevallen. Ik zie het u al denken. Maar neen, niet met mijn beste materiaal. Het begon bij zoon-lief met zijn Lego-trein. Ik had 12 jaar geleden al mijn treintjes verkocht, maar merkte dat hij heel veel met zijn trein speelde. Dus kocht ik  12 jaar later, terug een basis startset van Märklin in de Lidl. Ideaal. Onze jongste dochter is heel creatief en die zag het al voor zich: een baan met bomen en bergen en tunnels en roze prinsessen. Euh? Nope! Not on my track! "Maar ne roze locomotief mag toch he papa?"

"Maar ne roze locomotief mag toch he papa?"

Toegevingen

En soms moet je dan even buiten je thema van Belgische spoorwegen stappen en zorgen dat je mits kleine toegevingen, de juiste interesse kan wekken. Je neemt ze eens mee naar een opendeurdag, een beurs, een museum… 

En zo kom ik dus op het punt, dat ik morgen, op de beurs in Oud-Heverlee op zoek ga naar een roze locomotief :-) . Ik hoop haar te kunne overtuigen, dat het een rode BR of een oranje dieselloc (Class 66 van Rail Feeding… al kan je nu nog enkel maar de ESU-versie kopen en die is nogal prijzig).

Ne mens kan maar proberen zeker?


Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin