Virtuele modelspoorclub De Locloods

Smalspoor

13-06-2020

Onlangs is mijn aandacht getrokken door leuke smalspoor treinen. Bij het grote publiek is het meterspoor al langer gekend voor o.a. trams (H0m), maar van de andere soorten H0e en H0f is nog niet zoveel gekend.

Dus, kon ik mij niet laten kennen en moest en zou ik dit zeker ook een van dichterbij moeten bekijken. Hoe kan je dit beter dan door zelf een setje te schaffen.

Na een beetje speurwerk op het net, kwam ik uit op een H0f (veldspoorbaan, 6,5mm spoor in model) van Busch. Het setje in kwestie: Busch 12013. Deze start-set bestaat uit een blauwe Gmeinder 15/18Ps in open uitvoering, 1 staande wand wagon, 1 rongenwagon, 8 gebogen rails R 115 mm, 1 rechte rail, 1 aansluitrail (elk 133,2 mm lang) en Accubox met schakelaar.

Om een idee te geven over de grote van deze loc, heb ik ze eens naast een reeks 80 van Roco (H0) en een Gmeinder van Roco in schaal (H0e) geplaatst. Weet dat dit bij alle 3 H0-schaal is, enkel de spoorbreedte is verschillend.

Om dit te illustreren, deze foto's:

Links een H0 Märklin K-spoor, middenin een Peco H0e spoor en rechts een Busch H0f spoor.

Merk ook op dat het Busch H0f spoor een magneetstrip heeft. Dit komt de rijeigenschappen van het lichte locje ten goede.

Ondertussen is er ook al een 2de set aangeschaft, de 12001. Deze bestaat net als de vorige set uit een Gmeinder 15/18Ps, maar nu in een groene gesloten versie, 2 lorries, 8 gebogen rails R 115 mm, 1 rechte rail, 1 aansluitrail (elk 133,2 mm lang) en Accubox met schakelaar.

Het Roco H0e lokje waarmee de vergelijking is gebeurd is een volgens de verpakking een 33201... maar dit klopt niet. De 33201 is een stoomlocomotief. Na een beetje opzoekwerk ben ik te weten gekomen dat het dus een 33205 is. Van welke uitvoering dit een model is, weet ik echter helemaal niet. (Als jullie het weten, laat het mij gerust weten).

Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin