Virtuele modelspoorclub De Locloods

Primeur: NEM802B in het Nederlands

13-12-2020

Een hele poos geleden, hadden we het er al eens over gehad: We merkten op dat de NEM Spoorwegtijdperken, aangeleverd door FEBELRAIL en gevalideerd door MOROP, al heel lang niet meer werden onderhouden. Ik nam zelf even initiatief... het verhaal volgt hieronder.


Contact met FEBELRAIL

Na rondvraag op fora (o.a. het MSM-forum), kwam ik terecht op de website van FEBELRAIL. FEBELRAIL is een VZW die zich omschrijft als de Federatie van Belgische Verenigingen van Spoorbelangstellenden. Een overkoepelende organisatie dus die als doel heeft om alles wat met "trein" te maken heeft te promoten. Een heel klein beetje wat wij als virtuele club dus ook als doel voor ogen hebben, alleen op grotere schaal en met een iets andere invulling.

Na een mailtje naar hier en een antwoord van daar, kreeg ik een hele vriendelijke mail van de heer Jef Van Olmen, die mij de volledige uitleg gaf over de stand van zaken over deze normen.

Vertaler gezocht

Blijkbaar lag het probleem van het niet meer up-to-date zijn, deels ook bij het ontbreken van een degelijke Nederlandstalige vertaling. De Franstalige versie was al geruime tijd klaar, maar door gebrek aan tijd en middelen (ook dankzij Corona), was de vertaling altijd maar uitgesteld.

Ze zochten dus een vertaler. Ik heb hen dan voorgesteld om een vrijblijvende poging te doen. Op zich mocht dit geen probleem zijn (ik ben tweetalig opgevoed, heb in mijn jeugd in Franstalige sportclubs doorgebracht en kan nog steeds verbaal in onze 2de landstaal heel goed uit de voeten) en ik wou deze mensen heel graag helpen.

En zo geschiede

Bleek dat de originele versie nog geschreven was in een nogal "ouderwetse" schrijfstijl. Na de vertaling hebben de mensen van FEBELRAIL dan ook de kans gegrepen om dit een beetje meer eigentijds uit te schrijven.

Via deze weg zou ik de heren Jef Van Olmen, Philippe Callaert en Guy Bridoux willen danken voor de geboden hulp en om toe te staan dat wij deze NEM802B NL-norm al mogen posten voor publicatie bij MOROP. Het was een heel aangename ervaring en misschien kan er wel nog een vervolg komen? Wij zijn alvast enthousiast over de werking van jullie vzw en hopen om samen met jullie en de andere clubs, onze hobby op een positieve manier verder te kunnen blijven promoten.

Opgelet: dit formulier mag in geen geval verspreid worden zonder schriftelijke toestemming van FEBELRAIL, tenzij gepubliceerd door MOROP. Alvast bedankt voor uw begrip. Verantwoordelijke auteur: FEBELRAIL

Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin