Virtuele modelspoorclub De Locloods

Platte wagon op draaistellen ASVI Deel 1

19-01-2021

In onze nog zeer jonge, kleine doch actieve club, hebben we zoals jullie reeds konden lezen, leden met uiteenlopende interesses en zeer verschillende specialiteiten. Voor een club als de onze, is dit zeer belangrijk. Dat er ook leden zijn die interesse hebben in andere spoor gerelateerd materieel zoals trams, maakt het natuurlijk nog veel interessanter. Velen onder jullie zullen een deel van dit verhaal reeds beginnen te volgen zijn op het forum van Modelspoormagazine. Wel, Roderik heeft zijn verhaal nog verder gedetailleerd uitgeschreven voor onze website en vandaag presenteert hij deel 1 van deze reeks.


Het voorbeeld: ASVI te Thuin  

Als tramliefhebber bouw ik graag eens een nieuw model en dan meer bepaald wagons. In het verleden heb ik er al een paar gebouwd maar nu (her)start ik opnieuw aan een model dat ik al eens had proberen te bouwen. Het gaat hier meer specifiek over een platte wagon op draaistellen. Bij de kenners ook wel een Diamond genoemd, dit door de vorm van de zijkant van de draaistellen waar je (met een beetje verbeelding) een diamant kan in zien.

Bij ASVI in Thuin hebben ze zo'n wagon prachtig gerestaureerd. Hierop wil ik de mijne baseren.

Ik plaats foto's van de verschillende stappen van de bouw. Wie weet is dit inspirerend voor mensen die zelf eens een wagon willen bouwen

Deze foto is eigendom van ASVI-Thuin!
Deze foto is eigendom van ASVI-Thuin!
Deze foto is eigendom van ASVI-Thuin!
Deze foto is eigendom van ASVI-Thuin!

Stap 1 - Wat we al hebben...

Zo'n 10 jaar geleden heb ik al eens een poging gedaan om deze wagons te bouwen. Deze poging was niet slecht, maar de details ontbraken en de rijkwaliteit was zeer slecht. De draaistellen bleven constant hangen, de wagons waren veel te licht waardoor deze steeds uit de wissels wipten...Kortom veel geprobeerd maar weinig bereikt.

©Roderik Vanderkelen
©Roderik Vanderkelen

De draaistellen heb ik rond dezelfde tijd gekocht in Australië bij Wuiske Models. Of deze nu nog worden verkocht weet ik niet. Bovendien is deze klein fabrikant overgeschakeld op resin draaistellen in plaats van de witmetalen die hij vroeger zelf goot.

De witmetalen boogies of draaistellen. ©Roderik Vanderkelen
De witmetalen boogies of draaistellen. ©Roderik Vanderkelen
De afgewerkte draaistellen met wielen. ©Roderik Vanderkelen
De afgewerkte draaistellen met wielen. ©Roderik Vanderkelen

De spaakwielen komen van GM&S uit Nederland. Hier heb ik lang naar gezocht. Toen ik deze plots zag staan op On TraXS! (cfr. Modelspoorbeurs in Nederland) heb ik al wat ze indertijd mee hadden opgekocht. Ik geef toe dat het een dure aankoop was maar aangezien alle wagons van de buurtspoorwegen indertijd spaakwielen hadden, was dit geen slechte beslissing.

De spaakwielen. ©Roderik Vanderkelen
De spaakwielen. ©Roderik Vanderkelen

En last but not least... de plannen uiteraard.

Dit is het mooiste cadeau die de tram liefhebbende-wereld ons ooit heeft gegeven: kopieën van de originele plannen van deze wagons.

Mupdofer uit Brussel heeft deze in meerdere bundels verzameld en deze zijn fantastisch. Vooral omdat ze heel wat maten bevatten.

Met een goeie rekenmachine komen we al een heel eind om de correcte maten op 1/87 te vinden.
Wat je ook kan doen is deze plannen verschalen zodat je ze op 1/87 brengt via computer of kopieermachine. 
(!)Handige tip: de scan-formule die ik indertijd in mijn opleiding heb geleerd. Deel de afmeting die je wil door de afmeting die je hebt en vermenigvuldig het resultaat met 100. Dit is het percentage waarop je de kopieermachine moet instellen: In mijn geval was de lengte van de wagon 11 meter wat overeenkomt met ongeveer 126,5mm op H0-schaal. Op de tekening was die lengte 367,4mm.

Dus: 126,5 delen door 367,4 maal 100 geeft 34,5%.


Tot zover deel 1 van deze bouwreeks over de platte wagon van de ASVI. Deze inleiding krijgt een vervolg met de effectieve bouw. Deze zal vermoedelijk binnen enkele weken online komen. Ik kijk er alvast naar uit en hoop dat jullie dit ook doen!

Roderik Vanderkelen

Auteur/Tramliefhebber

"Wat je zelf doet doe je meestal beter" - Roger van Dobit-TV

Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin