Virtuele modelspoorclub De Locloods

Hoe aan een eerste baantje beginnen? Gebracht door een dummy met 2 linkerhanden... Slow and steady, sloooow... (deel 4)

27-05-2021

Soms moet men wachten... soms heel lang: op een onderdeeltje, op mooi weer, op een beetje zin (goesting). En soms ben ik diegene die geen geduld heeft... meestal dus. Ik had nog enkele zaken besteld om verder te kunnen met de elektronica: enkele vervangstekkertjes voor de Märklin wisselmotors en nog een aantal decoders. Tussendoor had ik wel al de gaten voorzien om, laat ons hopen dat het zich nooit voordoet, bij panne makkelijk aan alle wissels (en de motoren) onder de baan te kunnen geraken. En ondertussen ben ik ook nog aan het tekenen geslagen. Ik wou nog extra wagons voor op het baantje. Waarom ze niet zelf tekenen en dan printen in 3D? Dit en nog veel meer ga ik jullie proberen te brengen in een kort overzichtje... 


De wisseldecoders part2

Het moeilijkste aan beslissingen nemen? Ze nemen. Nu ja, veel keuze had ik niet. Ik heb bewust gekozen om te werken met Märklin C-sporen en ook bewust gekozen om de originele wisselmotors te gebruiken. En vermits dit baantje ook toch deels een stukje als "testbed" dient, leek het mij wel is interessant om terug het idee op te nemen van de "alternatieve" wisseldecoders. 

Ik heb die dure spullen liggen die in de wissel klikken (Märklin 74462), maar ga ze niet gebruiken. Bij deze staan ze dus ook te koop. Bij interesse: klik. Maar waarom dan niet hoor ik je denken? Ik ben ooit van plan om een grote baan te bouwen. Daar zouden meer dan 20 wissels moeten opkomen. 20x deze 74462... dan moet ik meer dan een goede nier verkopen.

Dus na weeral veel twijfelen, nog maar eens overdenken, nog eens een forum lezen... dan toch maar eens navraag gedaan bij de leden in de club. En zo kwam ik bij iemand terecht die eigenbouw, voor een heel schappelijke prijs kon aanbieden. Ik bestelde terstond 2 stuks en enkele dagen later lagen ze in mijn brievenbus, goed ingepakt en voorzien van een heel duidelijk plannetje. (Blijkbaar toch nog niet duidelijk genoeg voor mij, maar daarover later meer).

Euh en de kabeltjes?

Wie de Märklin wisselmotors kent, weet dat er van die hele kleine stekkertjes inzitten, die dan normaal naar de decoder gaan. Ik vond het zonde om goede kabeltjes in stukken te knippen, dus heb ik deze besteld bij onze vrienden van Ali. (De originele zijn de Märklin E521760, Micro JST 1.5 ZH 3 pin).

Zoals aangegeven in de titel... dit heeft ellendig lang geduurd, alvorens ze toegekomen waren. Volgens de tracking van de firma die het transport doet, lagen deze zeker al 3 weken bij de douane. Het heeft dus bijna 6 maand geduurd alvorens ze hier waren; ik lieg, het heeft ongeveer een maand geduurd, maar voor mij voelde het vele langer. Maar goed, we konden verder. En wat doet ne mens dan direct (na een uurtje vreugdesprongetjes gemaakt te hebben rond de keukentafel)? Aan de slag met die handel! Maar... wacht is: dit zijn niet de kleuren van het Märklin stekkertje en die kleuren zijn ook niet hetzelfde van op het plannetje?????? Euh... na (wederom) de medeleden geraadpleegd te hebben, kwam ik er uit dat de gele draad, die zowel bij Märklin als bij deze nieuwe, als op het plannetje de stroom was en in het middelste "slotje" moest komen op de decoder. De andere 2 maakten niet uit (maar best wel overal het zelfde steken... dit zou ik later dan ook ontdekken).

Alvorens alles in mijn enthousiasme blindelings aan te sluiten: "Eerst alles goed testen, dan opmeten en dan pas alles op uw baantje zetten jongeman...". Goede raad van mensen met enorm veel ervaring. En ja hoor, met een beetje geduld lukte het aansluiten vrij aardig.

Na een beetje prullen met de MS en de CS3+ en zoeken naar de juiste instellingen... Eureka het werkt. Nu kan ik aan de volgende beginnen. Alleen: ik heb niet genoeg kabel meer voor de wissels en de ontkoppelrail heb extra draad nodig, deze zijn nogal heel kort. Op het ogenblik dat ik schrijf, zit ik te wachten tot de brave man van Post NL aan de deur aanbelt. (Aanvulling 27/05... mijn wachten werd helaas niet beloond. De man was wel langsgekomen, maar niet met mijn pakje. Mijn pakje volgt vandaag).

Terwijl ik wachtende was op de stekkers...

Had ik dus gatenkaas (geen geitenkaas!) gemaakt van mijn tafel. Om overal bij te geraken in geval van pannen had ik gaten voorzien ter grote van de motor van de wissels. Zo kan ik onderaan de tafel snel aan de motor demonteren, wanneer nodig. De grote trapezium stukken waren gezaagd met de gedachte om de ingebouwde wisseldecoders toch te gebruiken. De gaten zijn nu iets groter: dit kan volgens mij geen kwaad.

Het ziet er niet uit. Maar geen nood... dit hoeven jullie bij correcte inkleding dus nooit meer te zien.

Iets met zelf tekenen in 3D

Ik moet het eerlijk toegeven: het begon te steken. Iedereen binnen de club begon mooie zaken te tonen die ze zelf getekend hadden en ik bleef steken bij een zelfgetekende... deur! Ja, een deur. Ik moet zeggen: ik had mezelf opgelegd om binnen de week met Fusion 360 (tekenprogramma) aan de slag te gaan, maar ik geraakte er maar niet mee op weg. Ik ben daar maar terug in Thinkercad beginnen tekenen. Die deur was de eerste poging. Niets moeilijk. Maar het was alvast een begin. Mijn principe in dit soort programma's: opbouwen met figuren (kubussen, bollen, cilinders,...). Ik wil gerust wel eens meer uitleg geven. Misschien wel een nieuw topic?

Het resultaat als het geprint was, was wel ok... dus ja. Ik was vertrokken (dacht ik).

Het volgende moest wel een pak beter. Na een platte wagon (die ik nog moet printen), volgde deze ketelwagon. Ik mag wel zeggen dat ik fier ben op dit stukje. Ik ben dan wel misschien graficus van opleiding, echt tekenen was nooit mijn sterkste punt. Maar om op het oog (ik had geen echter maatstelling, geen plan) vertrekkende van een foto dit in elkaar te steken: ik verschoot eigenlijk van mezelf.

De print is verre van ok. Maar we weten waar het aan ligt. Volgende week probeer ik een degelijk model te printen. Het resultaat zal je hier dan ook zien. Maar eerst ga ik aan de hand van een voorbeeld proberen om de maat een beetje exacter te krijgen.


Dit was nu maar een heel klein stukje. Waarom zo weinig? Ik steek nu eventjes meer tijd in het werken aan de baan zelf. Vermits ik nog veel moet uitzoeken en proberen, zijn dit zaken die voor mij iets meer tijd in beslag nemen. En vermits in een prutser ben met weinig geduld... Volgende keer gaat het over een ringleiding of toch geen ringleiding. Weeral keuzes.


Sven Vandersmissen

Auteur/Prutser eerste klas

"Geluk is nooit een staat van evenwicht. Geluk is altijd in beweging, altijd onderweg en het enige wat je kunt doen, is het spoor volgen. ." - Paulo Coelho

Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin