Virtuele modelspoorclub De Locloods

Het verweren van een kiepwagen poging 2

08-01-2020

De vorige poging was een platte ramp. Veel opzoekwerk en vragen stellen op fora (waaronder dit van Modelspoormagazine), leerde mij dat ik nog iet verfijnder te werk moest gaan. Om het helemaal af te maken, diende ik ook nog putten en blutsen in de wagon te maken.

En zo geschiede. Ik nam het soldeerbout, liet het op temperatuur komen, hield het zachtjes tegen de kiepbak... niets. Ok, misschien was het soldeerbout nog niet warm genoeg. Even wachten, een beetje meer druk en iets langer wachten... buiten een enorme stank... niets. En dan: hopla een gat. Verdorie, nu ging het veel te snel. Het gat een beetje dichtsmelten... nu leek het nog echter. Met veel proberen, zag ik stilaan resultaat. Van binnen naar buiten er eerst even tegen drukken en dan zonder druk (of er zelf een beetje afhouden) en jawel een bult. Ik had de truck door.

Even wachten, een beetje meer druk en iets langer wachten... buiten een enorme stank... niets. En dan: hopla een gat. Verdorie, nu ging het veel te snel.

Dan de kleur. Ok, de vorige keer zwaar overdone, verkeerde techniek... een ander methode. Het pistool voor de eerste lagen (zowel grijs als oranje) en de rest met penseel en dry-brush techniek (dat nu wel goed lukte) aangebracht. Zachtjes, niet te veel (nog veel minder als de vorige keer. Dit was al pakken beter. Dan, op sommige puntje een beetje meer oranje of een beetje meer zilver. Alsof deze stukjes iets minder last hadden (dit had ik gezien op een foto van een veroest wrak van een wagen). Tot slot: een pak meer van de Serpia wash, de laag niet te droog laten worden en dan heel veel pigment er over strooien. Zachtjes open "borstelen" met een breed penseel, even laten drogen, nog een beetje en dan het overschot wegblazen. 

Dit is het resultaat:

Merk het doorroestte gat op in de rechts aan de onderkant van de kiepbak. Op de randjes bracht iets meer gun metal grey aan. Dit geeft meer het effect van een metalen onderlag die geoxideerd is. 

Ok, het is nog niet top, maar het resultaat mag er wezen. Voor mijn allereerste poging(en) is dit verre van slecht. Ik heb heel veel bijgeleerd. 

Geduld en oefening baart echt wel kunst. Maar goed inlezen op fora en het juiste materiaal doet nog meer wonderen.

Wat ga ik nu nog proberen te verbeteren? Niet te veel. Misschien nog de koppelingen vervangen?  We zien nog wel. Binnenkort de andere wagon. Daar gaan we proberen om iets van lading in de wagon te krijgen.

Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin