Virtuele modelspoorclub De Locloods

De "Wadloper", het eerste model van PBModels

26-12-2021

Een weekje terug kondigden we hier aan dat er een nieuwe fabrikant/producent van modelspoormodellen op de markt ging verschijnen. Al is verschijnen in deze context misschien wel de verkeerde woordkeuze: een effectief productiemodel is nog niet fysiek verkrijgbaar. Wel deed PBModels ons met veel spanning afwachten wat het zou worden. Gisteren, 25-12-2021, omstreeks 15u kwam het verlossende nieuws.


Wadloper... De "wat-loper"?

Ok, ik was zelf nogal sceptisch in mijn vorig artikel (en ik niet alleen helaas). En ik moet schoorvoetend toegeven dat ik aangenaam verrast was over de aankondiging. Ik wist niet echt wat ik moest verwachten. Dus om 15u (juist voor het Kerstfeest hier thuis van start zou gaan), zat ik achter de PC vol spanning te wachten. De eerste poging liep al verkeerd, ik kreeg een fout van de server... vermoedelijk overbelast, wat op zich ook wel te verwachten was.

Op de startpagina stond de tekst: "Nieuwsgierig, kras hier voor de onthulling". Leuk gevonden. Als je met de muis van je PC over de afbeelding ging, zag je de DH1/DH2 te voorschijn komen.

DH1/DH2? Ik geef grif toe als Vlaming dat ik deze uitvoering niet ken. Deze motorwagen is ook gekend onder de naam Wadloper. En dan ging er al een lichtje branden... Wadden, het Noorden van Nederland. Vermoedelijk een motorstel dat daar vooral opereerde. En inderdaad, op het MSM-forum kwam al snel de volledige uitleg van expert Sicco Dierdorp. Wadloper betekent letterlijk "loper op het wad". 

"Bij laagtij kon (en kun) je over het wad lopen en vroeger werd dat gedaan om op de eilanden te komen zonder boot, nu nog recreatief onder begeleiding. Het heeft een sterke link met het noorden en is indertijd gekozen als bijnaam voor deze aanvankelijk voor het noorden bedoelde trein."

Het model

Enkel een pré-productie model en verscheidene tekeningen zijn te zien op de website. Wat te begrijpen valt: de meeste van deze zaken worden eerst als pré-productiemodel gepresenteerd. Bij voldoende interesse (vermoed ik), zal deze ook voor de correcte prijs in productie genomen worden. Op deze manier kan de producent ook nog mogelijke fouten laten rechtzetten voor productie al dan niet gebaseerd op commentaar of feedback van de eventuele koper(s).

Wat mij persoonlijk opviel waren de nogal plastiekerig uitziende zwarte (donkergrijze?) deuren en het zwarte (Donkergrijze?) dak annex raamomlijsting bij sommige DH1-uitvoeringen... maar vooral de ruitenwissers die in tegenstelling wat ik eerst dacht, niet gegoten zijn in het venster, maar wel los geëtste ruitenwissers zijn. Een klein detail dat mij niet zo opviel. Spijtig... want dit zijn details die het verschil maken. Maar nogmaals, het is een indruk... van een foto en dit op een pré-productie model.
Markant detail: de producent meldt zelf dat voor sommige modellen de ramen nog de onjuiste diepte hadden... maar dat dit ondertussen gecorrigeerd werd. Dat is hetgeen je verwacht van een producent. Pro-actief handelen: dat zien we graag!

DH1_3103_long
DH1_3103_long
DH1_3112_long
DH1_3112_long
DH2_3209_long2
DH2_3209_long2

In het introductie-filmpje, wat voor mijn part zeker op de beginpagina had mogen staan, laten PBModels zien hoe deze modellen van tekening naar 3D werden omgezet. In dit filmpje staan dan ook de details die (ook weeral wat mij betreft), niet genoeg worden onderstreept in de rest van de presentatie op de website.

Zo kan je zien dat bijvoorbeeld de dak-ventilator geëtst is, dat het leidingwerk op het dat niet meegegoten is in het dak, maar mooi losstaand is aangebracht, dat de oranje remproeflampjes op de bougies functioneel zijn (!), etc... Dit filmpje had voor mij de intro mogen zijn. Leuk gebracht en met alle info die noodzakelijk is.

Uitvoeringen, geplande productie en prijzen

Maar liefst 10 verschillende uitvoeringen zullen uitgebracht worden (zowel analoog als digitaal, met of zonder geluid en dit voor zowel de 2-rail-, als 3-railrijders).

Over de geplande productie zegt de leverancier op zijn website het volgende: "Op dit moment worden de DH1 en DH2 modellen nog geproduceerd. Wij verwachten dat de modellen productieklaar zijn rond maart/april 2022." Vier maand dus... wat mij wel snel lijkt. Over de prijs werd nog niets gecommuniceerd.

Conclusie 

Mijn scepticisme heeft plaats gemaakt voor enthousiasme en nieuwsgierigheid naar het "echte" model... maar vooral naar de andere producten die deze producent nog zal brengen.

Eerlijk is eerlijk: ik ken dit model niet... ik zal het dus vermoedelijk ook zelf niet kopen. Maar wat we nu al te zien kregen, doet mij alvast hopen op meer van dit en hopelijk ook iets meer "internationaal" bruikbaar materiaal/materieel.

Sven Vandersmissen
Auteur/trekker VMSC De Locloods

Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin