Virtuele modelspoorclub De Locloods

Digitale sturing van de baan

01-05-2020

De keuze van een sturing voor een digitale baan, een hoge kost en een belangrijke keuze... de mijn is geworden... 

Niets is zo moeilijk als beslissingen nemen. Zo ook voor onze hobby. Tegenwoordig zijn er zoveel goede systemen op de markt, dat het steeds moelijker wordt om juist dit systeem te kiezen dat voor jouw baan, het correcte systeem is.

Weet dat vele systemen hetzelfde kunnen, maar juist in de details verschillen.

Om het voor mezelf eenvoudiger te maken (dat dacht ik toch), ben ik volop gaan zoeken op het internet. Je komt van alles tegen: voorstanders, tegenstanders, knutselaars en mensen die weten waarover ze spreken. Die laatste groep kom je meestal tegen op fora zoals zijnde Modelspoormagazine en het 3-rail forum.

Verschillende systemen naast elkaar zetten

Dus, ging ik op aanraden van de leden van verschillende fora, lijstjes maken.

Voorbeeldlijstje (opgelet, niet meer 100% up to date).

Belangrijker was echter, het voor mezelf bepalen wat ik wou.
Niet evident, want ik sprak nog over een te bouwen baan... een would-have scenario... zonder ervaring, zonder voorbeelden.

Mijn eisen voor het systeem

Ik wou een "plug-and-play" systeem, dat zoveel mogelijk aansloot op mijn bestaande onderdelen (Märklin C-rails, wisseldecoders van Märklin etc.). Liefst moest de centrale zowel DCC als MM, als MFX spreken. (Ook hier weer om zo min mogelijk te moeten knutselen en verbouwen). Aansluiting voor PC mogelijkheden (LAN of WLAN) zouden leuk zijn, maar nog niet noodzakelijk bij aanschaf. Hetzelfde was van toepassing voor het besturen via tablet of smartphone. Liefst met genoeg vermogen om op de baan een 10-tal locomotieven tegelijkertijd te kunnen aansturen (weet dat een loc op een spoor, ook stroomafname heeft en dus voor "verlies" zorgt).
Over dit laatste nog kort even dit:

- Er wordt gezegd dat een rijdende loc, afhankelijk van het gewicht van de getrokken wagens, een goede 300 tot 600 mA verbruikt. 
- Een stilstaande loco zou, met verlichting, een goede 100 mA verbruiken.
- Wagens met binnenverlichting zouden per lampje een verbruik hebben van rond de 30 mA. 
- Digitale koppelingen en rookgeneratoren gebruiken rond de 100 mA.

Wissels zouden rond de 500 mA verbruiken, dus daarvoor zouden we dus een aparte booster moeten gaan voorzien. 
Kortom, 10 locomotieven, waaronder een 3-tal rijdende en 7 stilstaande = (3x600) + (7x100) = 1800 + 700 = 2500 mA. Voor mijn baan dus minimaal 3A om te starten.

Bleven dus nog steeds een heel pak systemen over, al had ik voor mezelf uitgemaakt, dat het tussen de TAM's RedBox Booster R, de Roco Z21 en de Märklin Central Station 3 (al dan niet Plus) zou gaan.

Het vervolg lees je morgen.



Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin