Virtuele modelspoorclub De Locloods

Beurs Oud-Heverlee 02/02/2020

02-02-2020

Vandaag nog eens naar beurs geweest en wel deze van Oud-Heverlee van de Leuvense Modelspoorvrienden.

Grote opkomst

Het was mijn eerste keer dat ik naar deze beurs trok. Ik ken de Zoet Water park van kindsbeen af. Ik ben er waarschijnlijk elke zomer wel geweest tot mijn 12 jaar. De zaal ernaast was dan weer menig jaar later the place to be om te gaan fuiven. Ook daar heb ik mooie herinneringen.

Mijn verbazing was dan ook enorm groot toen ik de parking op reed en merkte dat er helemaal geen plaats meer was. Ok, het was slecht weer... maar ook het weekend van het WK veldrijden, waar toch vele Vlamingen voor thuisblijven. Niet ten minste om Thibau Nijs aan het werk te zien... hierover later nog wel iets meer.

Schappelijke inkomstprijs

Aan de ingang vroegen ze €3 voor een volwassen persoon. Kinderen onder de 12 jaar mogen gratis binnen. Zoonlief dus heel tevreden. Wat ook opviel was het grote aantal standen. Het was druk aan de tafeltjes, waardoor het niet evident was om alles duidelijk te kunnen bekijken.

Bekende gezichten

De modelspoorwereld is een kleine wereld en zeker in België. Als je eenmaal iets verkocht hebt aan iemand (al dan niet uit de buurt), dan kom je deze gegarandeerd nog wel eens tegen. Zo verkocht ik een kleine maand geleden 2 sets LIMA M4 van de NS. Ik zag ze liggen en zei tegen mijne zoon: "Kijk hier se: da waren de mijne." De man achter de stand keek op en herkende mij direct. En zo geraak je al heel snel aan de praat. Ik kreeg de tip om zeker af te bieden.

Groot aanbod, veel keuze... 

En ja zo gaat het altijd. Kijken, dromen, rekenen.... toch wel of toch niet... mmmm. Nee of toch. Ik waande mij terug een kind in de snoepwinkel. Ik had de grote fout gemaakt om niet op voorhand te noteren waar ik voor zou gaan. Ik wou eigenlijk gewoon kijken. Tot ik bij een standje kwam, met een heel vriendelijke mijnheer die 2 Märklin 59 locomotieven had liggen. Een van beide had ik, de 2de... ik wist het niet zeker. De prijs was mij ook nog juist iets te hoog. Dus naar de volgende. En toen stootte ik op een originele set van een Märklin NMBS keertrein. (26530). Een beetje praten over de prijs... een beetje zeveren over ontbrekende onderdelen in mijn beste Frans en dan aan een heel mooie prijs deze leuke set kunnen bemachtigen.  Om eerlijk te zijn: ik wist niet wat hij waard was. Maar als ik snel even telde: een digitale serie 25... €125 + 3 wagons waarvan eentje met stuurstand, digitaal en met verlichting €125. Ik heb de set voor een pak minder kunnen kopen. De zoon was direct akkoord.
Bijkomend nog snel een overgang spoor van K- naar C-spoor gescoord. Juist iets onder de normale vraagprijs. Nieuw in de verpakking. ik was helemaal content.

Nog snel een interview

Dan sta je te negotiëren met een verkoper over de prijs, trekken ze zoonlief voor de camera. "Wil je ons even voor de camera vertellen, waarom je deze hobby beoefent?". De cameraman van ROB-tv was blijkbaar gefascineerd en heeft dan maar snel een interview afgenomen. Hierbij alvast het filmpje (Onze Mika verteld zonder blozen, zijn versie van de waarheid :-) )

Link

 

In tegenstelling tot mijn vorige bericht, een positieve evolutie van onze hobby!

(Ik was juist op tijd thuis om Thibau Nijs al winnend over de streep te zien gaan... een knappe 1-2-3 van de Belgen bij Juniores... Dikke proficiat mannen!)


Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin