Virtuele modelspoorclub De Locloods

21 - 07 - 2022 Journée Modélisme Treignes

24-07-2022

Donderdag 21/07/2022: omstreeks 8u30 kreeg ik in een WhatsApp bericht van één van de ex-leden de vraag of we ook naar Treignes gingen. Treignes? Dat was toch pas 24/07? (Diesel-festival). Ik was nog niet echt goed wakker en ik moet eerlijk zijn: mijn gedachten stonden niet naar een modelspoorbeurs. Het plan was om eens naar Brussel te gaan kijken naar het Nationale militaire defilé... maar zoals steeds op 21/07 was het weer de spelbreker. Na even te overleggen thuis, sprongen we de wagen in richting Treignes.


Lange rit achter de kiezen

U kent het wel, zoals steeds gaf onze GPS ons valse hoop. Een ritje van om en bij de 133km en een goed anderhalf uur rijden, dat is nog goed te doen; zij het niet dat er op de "Route des Ardennes" ter hoogte van Dinant werken waren en al het verkeer van 2 rijvakken op 1 rijvak moeste,, met alle gevolgen van dien. Een paar keer misrijden erbij en een rit van 1u35 minuten, werd als snel een ritje van 2u. (Met een hele leuke passage langs een stukje Frankrijk en een stuk langs de Maas).

Eerste taak na aankomst: een hotdog (vertaald worst-broodje) en een drankje op het terras.

Terras station Treignes met zicht op enkele leuke locomotieven
Terras station Treignes met zicht op enkele leuke locomotieven

Tegenvallende ruilbeurs

Dit is een pracht locatie om evenementen te organiseren. Maar eerlijk is eerlijk: de beurs zelf was maar een triestige bedoening. Een stuk of 6 standhouders (waaronder enkele bekende gezichten) en dat was het. Maar, geen inkom en mooie locatie, dat maakt wel een pak goed.

Het museum

Het mag ook gezegd worden: alleen al voor het museum zou ik er nog eens teruggaan. Met een stuk of 8 loc's, enkele motorwagens en een pak wagons... ja, daar mag zelf Trainworld met veel respect naar omkijken. (Niet te vergeten dit museum is een deel van de Chemin de fer à vapeur des 3 vallées de Mariembourg-Treignes, nog steeds "maar" een VZW onderhouden en ondersteund door vrijwilligers). Hieronder alvast een impressie met foto's van enkele van de loc's en rijtuigen. Ook enkele leuke infrastructurele zaken zoals seinen en seininrichtingen zijn hier te zien.

De omgeving

Vaak interesseert mij de omgeving zelf me niet zo veel. Het station en de omgeving met al het materieel dat er nog te zien was trok ditmaal toch ook mijn aandacht. Hiervan ook enkele leuke sfeerbeeldjes.

Leuke dag, leuke ervaring, zin in meer!

Conclusie? De beurs was een lachertje... misschien hadden de organisatoren gehoopt op een grotere opkomst? Maar in vakantieperiode een beurs organiseren is niet eenvoudig. De naam van de beurs: "Journée du Modelisme" (Dag van de modelbouw) deed hier zijn naam geen eer aan. 

Toch was ik blij dat ik er geweest ben: ik kende de VZW wel, was er lang, heel lang geleden al eens geweest. Deze gebouwen en het museum kende ik niet. Dikke pluim voor de vrijwilligers. Als liefhebber van het genre hoop ik dat deze zaken kunnen blijven bestaan. Dus bij de volgende manifestatie, ga ik zeker proberen om er bij te zijn (wat al niet gelukt is vandaag 24/07... Diesel Festival).


Sven Vandersmissen

Trekker en auteur VMSC De Locloods

Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin